Seuraa somessa

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • YouTube Icon
  • Twitter Icon
Etsi
  • Marko Poskiparta

3 tapaa olla tehokkaampi - Get Shit Done!



Kuinka olla tehokkaampi ja saada SHIT DONE?

Listasin kolme (3) asiaa, jotka auttavat mua olemaan tehokkaampi ja yksinkertaisesti saamaan enemmän aikaiseksi.

1. Suunnittele

Suunnittelen jokaisen työpäivän kulun jo edellisenä iltana. Joka aamu, kun herään, niin mulla on yksinkertainen tavoite: suorittaa kaikki listalla olevat asiat. Yrittäjän jokainen työpäivä on erilainen (ainakin esiintyjän jokainen työpäivä on), tällä tavalla mä teen omista työpäivistä hyvin yksinkertaisia ja helposti seurattavia. Ilman tätä täsmällisyyttä en saisi päivisin mitään aikaiseksi.

Jos päivittäinen suunnitteleminen on liikaa niin kannattaa koittaa samaa mitä esimerkiksi Joe Rogan käyttää. Rogan suunnittelee joka sunnuntai seuraavan viikon asiat mitkä täytyy suorittaa tai saada valmiiksi. Tähän listalle Rogan lisää töiden lisäksi myös treenit ja meditaatiot, näin listasta ei tule liian raskas ja viikkoon tulee vaihtelua.

2. 3-sekunnin sääntö

Nyt kun päivän tai viikon kulku on suunniteltu niin ei muuta kuin suorittamaan. Välillä tämä tapahtuu ihan itsestään, eli olen onnistunut rakentamaan hemmetin hyvän listan edellisenä päivänä mitä on helppo seurata ja minkä asiat on helppo suorittaa.

Välillä kuitenkin iskee laiskuus. Tällöin otan käyttöön 3-sekunnin säännön. 3-sekunnin sääntö on sääntö, jossa sä annat itsellesi tasan 3 sekuntia aikaa aloittaa ja kolmannella aloitat. Jos listalla olisi esimerkiksi myyntipuheluiden soittamista, niin siinä helposti iskee luurikammo. Eli sen ensimmäisen myyntipuhelun soittaminen on todella hankalaa ja tuntuu lähes mahdottomalta, yleensä tässä vaiheessa ihmiset keksivät sijaistekemistä ja lykkäävät tätä ”pakolta” tuntuvaa hommaa myöhemmäksi. Tässä kun ottaa 3-sekunnin säännön käyttöön niin tulee aloitettua tekeminen heti ja listan suorittaminen helpottuu.

Mikä ihmeen 3 sekunnin sääntö?

  • Laske mielessäsi kolmeen ja PÄÄTÄ, että kolmannella aloitat tekemään. Oli kyseessä sitten lenkille lähteminen tai pakollisten puheluiden soittaminen, niin kolmannella alat laittaa lenkkareita jalkaan tai painat vihreää luuria.

3-sekunnin säännöstä lisää: https://www.amazon.com/Second-Rule-Transform-Confidence-Everyday/dp/1682612384

3. Älä tee lista (=Not to do lista)

Nyt suunnitelma päivän kulusta on valmiina ja ollaan päästy hyvin alkuun ei tarvitse muuta, kuin suorittaa lista loppuun. Välillä kuitenkin iskee laiskotus ja huomaan harhailemani Facebookin somefeedissä tai katsomassa Netflixistä uuden sarjan ensimmäistä jaksoa. (kokemus puhuu)


Tähän auttaa ”Not to do-lista” eli lista mikä sisältää pelkästään asioita joita et saa tehdä. Mun Not To Do -lista on seuraava:

  • Netflix

  • Instagram & Facebook

Olen joko estänyt nämä nettisivut tietyksi aikaa tai listannut ne punaisella ja liittänyt mielikuvan epäonnistumisesta näihin.

Tässä oli mun kolme tapaa olla tehokkaampi. Onko sulla jotain edellä mainituista vinkeistä jo käytössä?

Jos ei niin meinaatko kokeilla?

Kuvailin myös aiheesta vlogin missä kerron hieman lisää aiheesta:


--Marko Poskiparta


54 katselukertaa