Siirry suoraan sisältöön
Marko Poskiparta Mikko Leppilampi

Never meet your heroes

Olet varmasti kuullut sanonnan ”Never meet your heroes” ajatus sen takana on aika yksinkertainen. Kun ihailee jotakuta tarpeeksi pitkään, alkaa helposti rakentaa hänestä mielessään hahmoa, joka saattaa olla suurempi kuin todellisuus. Ei välttämättä täydellistä ihmistä, mutta jotain enemmän. Karismaattisemman. Vaikuttavamman. Sellaisen, joka tuntuu olevan tavallisen arjen yläpuolella.

Sitten eräänä päivänä kohtaat hänet.

Ja yhtäkkiä vastassa ei olekaan mielikuvituksen rakentama hahmo, vaan ihan tavallinen ihminen. Mielikuva supersankarista, jota arjen murheet eivät hetkauta, voi murentua hetkessä. Tätä hetkeä ei välttämättä osaa pelätä ennen kuin sen kokee itse.

Mulle se hetki tuli vastaan eilen SHIFTissä, kun päädyin hetkeksi samaan tilaan Mikko Leppilammen kanssa.

Muistan, kun Mikko juonsi aikanaan Tanssii Tähtien kanssa -ohjelmaa. Äitini on ollut ohjelman kova fani, joten sitä tuli katsottua myös itse silloin tällöin. Suurimman vaikutuksen teki hänen läsnäolonsa. Se, miten ihminen voi seistä lavalla, ottaa mikrofonin käteen ja nostaa koko tilan tunnelmaa pelkästään sillä, miten hän puhuu, kuuntelee ja kantaa tilanteen. Ei tempuilla tai kikkailulla, vaan sillä, että hän on aidosti läsnä ja tilanteen päällä.

Mikko Leppilampi esikuvana

Jos mietin omaa matkaani esiintyjänä, Mikko on ollut yksi niistä ihmisistä, jotka ovat vaikuttaneet siihen, millaiseksi oma lavapersoonani on vuosien aikana rakentunut. Olen katsonut sitä karismaa, rauhaa ja varmuutta lavalla ja ajatellut, että tuossa on jotain, mistä haluan oppia.

Kun kohtasimme SHIFTissä, heitimme yläfemmat, vaihdoimme muutaman sanan ja otimme kuvan. Siinä kaikki.

Ei tunnin mittaista podcast-keskustelua. Ei hetkeä, jossa elämä olisi tuntunut hidastetulta elokuvalta. Vain lyhyt kohtaaminen keskellä kiireistä tapahtumapäivää. Ja mitä enemmän olen miettinyt asiaa jälkikäteen, sitä enemmän olen tullut siihen tulokseen, että juuri siksi kohtaaminen jäi niin hyväksi muistoksi.

Mielikuva ei ehtinyt murtua. Hän ei ehtinyt muuttua symbolista tavalliseksi ihmiseksi. Tai ehkä tarkemmin sanottuna: se tavallisuus ei ehtinyt viedä pois sitä, mitä hän on minulle edustanut.

Ehkä en pelännyt pettyväni ihmiseen. Ehkä pelkäsin pettyväni omaan mielikuvaani. Joskus esikuvien tehtävä ei ole muuttua ystäviksi. Heidän tehtävänsä on näyttää, mikä on mahdollista ja antaa suuntaa. Sytyttää jokin ajatus omassa tekemisessä.

Jos joskus pääset kohtaamaan oman esikuvasi, muista, että aina ei tarvitse ottaa kaikkea irti. Joskus riittää, että saa sanoa:

“Kiitos, olet ollut merkittävä osa minun matkaani”

Tällä kertaa olen todella iloinen, että tapasin yhden omista esikuvistani.

Lue lisää blogin kirjoittajasta

Esiintyjä kaiken tämän takana.
Yli 15 vuoden kokemus, tuhansia kohtaamisia ja yksi tavoite – tehdä illasta merkityksellinen.

✔ Lasku vasta esityksen jälkeen
✔ 100 % tyytyväisyystakuu
✔ Vastaan nopeasti